Les músiques africanes de l’INDIC

Les músiques africanes

BlogJuny 2015

Dissabte 27 i Diumenge 28
de 18 A 21h
al C.J. Palau Alòs
93 268 12 24
info@palaualos.cat

 

En aquesta última edició del cicle Les músiques africanes  es tractaran els aspectes musicals més característics de  Kènia i Tanzània, Moçambic i Madagascar. Alguns daquesta gèneres són el Salegy, el Taarab, el Dansi Muziki,  el Benga o la Marrabenta. Explicarem d’on surten, i n’interpretarem alguns exemples.

Salegy 2Salegy : És la  música popular de Madagascar més coneguda, de ball, molt ràpida i marcadament ternaria. És una música que te els seus origens en les tradicions rituals Betsimisaraka i Tsimihety, de la qual en conserva nombroses característiques. Com a gènere va néixer als anys 50, al Nord-Oest  de l’illa i a través de músics com Eusèbe Jaojoby, es va modernitzar i electrificar. Actualment es toca amb una formació de baix, bateria guitarra i acordeó. El paper del baix és potser el més espectacular i complicat de tots els instruments, ja que combina figures rítmiques i accentuacions de compassos diferents ( 3/4 i  6/8) utilitzant simultàniament processos de síncopa, anacrusa i doble pulsació.

Rossy (Paul Bert Rahasimanana) / Sira Sira 
Eusèbe Jaojoby / mangala vaiavy
Ninie Doniah / Akori aly
Dr. J.B. and the Jaguars / L’AMI EUGENE 

MuzikiMuziki wa dansi, o Dansi, Musi és la rumba de Tanzania derivada de l’ influència cubana de la primera meitat del sXX. De vegades es parla d’ella com a Swahili jazz degut a l’associació que hi ha entre el jazz i els instruments de vent. Va començar al voltant dels anys 1930 a la zona de Dar es Salam, i va tenir la seva època d’explendor entre els anys 50 i 80. Algunes de les seves principals formacions són
DDC Mlimani Park, International Orchestra Safari Sound, Juwata Jazz, Maquis Original, Super Matimila, and Vijana Jazz.

George Mukabi / Bibi Mama Ngani Mzuri 

Morogoro Jazz Band / Wanawachezea mfululizo wa muziki 

International Orchestra Safari Sound / Ford 

Remmy Ongala & Super Matimila / Narudi Nyumbani 

Mlimani Park / Nawashukuru Wazazi Wangu

TaarabTaarab. Aquest gènere té el seu origen a Tanzània al 1870 quan el sultanat de Seyyid Barghash bin Said i es va expandir per tot l’Est d’Àfrica. Taarab Significa  La música “que ha de ser sacsejada o agitada” . D’arrel Islàmica, oriental i africana, la seva influència ocupa l’àrea de la costa entre Kenia i Tanzania. Com a gènere musical te diferentes formes com el Vugo, le Kumbwaya, o la chakacha, i s’interpreta amb el Kanun (arpa d’origen turc) i l’ Oud (un tipo de flauta árabe). Aauest gènere està directament relacionat amb el comerç maritim de l’indic, que durant molt de temps va estar dominat per els àrabs. El taarab pot incloure tambors, tabla, dumbek, rika, oud, qanum, taishokoto, orgue, acordió, Violins i violoncels i també  Pot incloure guitarra tot i que no és tant habitual. La temàtica d’aquest gènere parla d’històries d’amor pero també pot incloure textos politics i socials. Sovint les festes Taarab són organitzades per les dones i es toca en els casaments.

Desconegut Escoltar 

Bi Kidude – Escoltar 

Zuhura Swaleh &Maulindi & Musical Party / Mdudu

Malika / Sitaki Sitaki 

Orchestre National de Zanzibar Escoltar

Benga Benga

El Benga es  un gènere que té el seu origen en la música Luo. Als anys 40-60, a Nairobi, va rebre la influència de la música cubana, el kwela i la rumba congolesa, i posteriorment va quedar marcat per la influència del soukous. La rítmica està basat en ràpids riffs del  Nyatiti, una arpa de poques cordes dels Luo, i el baix. El músic potser més important de Benga és Daniel Owino Misiani , conegut a kenia com el “Grandfather of Benga”, que va fundar la Shirati Jazz l’any 67, que va ser qui va incorporar segurament els instruments elèctrics. No obstant el gènere es remonta avans, sobretot amb l’aportació de músics com Opondo Owenga El Gran pare de Luo i George Ramogi considerat com el fundador del Luo Benga,

Daniel Owino Misiani / MV Bukoba (onimo) 

Victoria Kings / Zablon Oloo

Collela Mazee / Hera mar Mbese

Shirati Jazz / SAFARI YA MUSOMA

 

MarrabentaMarrabenta

La Marrabenta és un gènere musical ballable de Moçambic. La paraula ve del portuguès “arrebentar”, i es refereix a fer ballar la gent de forma visceral. Va néixer al voltant dels anys 30, fruit de la influència portuguesa, que a través dels intèrprets de fado, va propiciar l’adopció dels instruments occidentals en la música popular. Als anys 40, amb l’aparició de la ràdio, va rebre la influència de la música cubana, i sobretot del Kwela de la veïna Sudàfrica.  Els primers artistes de marrabenta són Fany Pfumo, Dilon Djindji, i Wazimbo, i son els responsables d’establir el gènere. Més tard vindran altres formacions, com ara la Marrabenta Stars, o Eyuphuro, Gorwane, o mescles més contemporànies com les de Mabulu, que la barrejarà amb el Hip-Hop.  La marrabenta ha generat, entre d’altres raons per la proximitat amb sudàfrica i el jazz, grans guitarristes que han sabut incorporar l’armonia occidental a la seva música.

Fany Mpfumo / Nita Kukhoma Hi Kwini

Dilon Djindji / Hiliwe Wa Nuna

Mingas & Orquesta Marrabenta de Moçambique / Elisa Gomara Saya

 

Salegy 1

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s