Afrobeat

 

Afrobeats 1.jpg

 Què és l’Af­robeat

és un gènere musical nascut a Nigeria a finals dels anys 60 i principis dels 70 i atribuït a Fela Kuty. El gènere beu de la tradició musical africana, i de la influència del Funky. L’afrobeat usa instruments occidentals, en una formació basada en Baix, bateria, guitarra, piano, secció de vents i veu, i normalment està cantada amb pidgin. Sovint, la temàtica de les cançons és de caracter social i reivindicatiu.

Contextualització: Nigèria?

Avans de l’arribada dels europeus

  • Nigeria estava dividida entre regnes i pobles.

·      La cultura més antiga coneguda és la cultura Nok, que va tenir el seu esplendor entre els segles VI i I avans de a la zona del Riu Benue. Aquesta cultura estaria situada al centre de Nigerià, i és considerada com el nucli més important de les cultures Proto bantu, que s’expandiran per centre Àfrica, la costa de l’Índic fins a Sudàfrica.

  • Mes tard varen sorgir cultures com la Hausa (al Nord), la Ibo ( al Sud-est), i Ioruba (al Sud-Oest) d’entre d’altres. La música Ioruba, serà la cultura que influenciarà més l’Afrobeat.
  • A partir del S.XV, l’Imperi Oyo es va constituir com el principal regne per al comerç d’esclaus. El comerç va ser tant enorme que la costa es va batejar com a la costa dels esclaus. Era un regne essencialment ioruba, i comerciaven amb els Portuguesos
  • El comerç d’esclaus es feia principalment des dels ports de Lagos i Badagri

 

El període colonial: el comerç triangular.

Comerç Triangular.jpg

 

  • El comerç triangular Europa – Àfrica – Amèrica es va iniciar, a Nigèria a través de l’imperi Oyo i Portugal. Traficaven cap a Salvador de Bahia al Brasil.
  • Al 1807, El Parlament Britànic firma “L’acta del comerç d’esclaus” amb la qual vol promoure l’Abolició de l’esclavitud, que provocarà una gran crisi a la zona, i farà que el comerç es derivi cap a l’Oli de Palma.
  • La irrupció dels anglesos es farà a partir de la instauració d’un Protectorat a Lagos el 1861, enmig dels conflictes provocats a la zona per la reestructuració comercial i ajustos de poder.
  • Poc a poc, els anglesos iniciaran la penetració per tot Nigèria després de realitzar exploracions pel territori al 1830.
  • Al 1861 al nord es va decretar una  Colònia Britànica, i al 1920, després de la 1ª Guerra Mundial es va annexionar una part de Camerun
  • A la dècada de 1960-70. Lagos viu una massiva arribada d’immigrants de països més pobres, entre ells Ghana, on feia temps que s’havia desenvolupat un gènere musical urbà, el Highlife.
  • Finalment, l’1 d’octubre de1960 Nigèria es declara independent.

 

Com va afectar tot plegat en el naixement de l’Afrobeat?

Consideracions sobre la música a la Àfrica

  • La cultura africana és fonamentalment de transmissió oral
  • Les cultures de transmissió oral necessiten de la música per ser trasmeses de generació en generació. La música és un recurs memotècnic: “nuestra memoria nemotécnica solo puede almacenar imágenes asociadas de maneras extravagantes a algo que ya conocemos” (Wikipedia) : La música
  • Cada cultura desenvolupa el seu llenguatge musical: ritmes, i melodies.
  • Lamúsica a l’Àfrica és vital per a la supervivencia del grup. És estructural per a la supervivencia del grup
  • El pensament màgic i les creences animistes fan necessaris l’existència de músics especialitzats en invocar les forces còsmiques que ens portaran a determinats estats d’anim. En el cas que ens ocupa, són els orishàs, les forces de la natura que regeixen el món a la cultura Yorubà. L’afrobeat neix a Lagos, i està completament inmers dins la cultura Yoruba.

En quin context neix l’Afrobeat?

  • Neix dintre de la cultura Yorubà i de la influència anglòfona.
  • Neix a Lagos, la capital fins al 1991 de Nigèria, un dels ports més actius de la regió i amb una població de 12 milions d’habitants.
  • Neix als anys 70 enmarcat en els primers passos de la Nigeria independent
  • Neix de la mà d’una èlit educada a Europa i els EEUU.
  • Neix conectada a les reivindicacions sobre els drets civils dels EEUU, al black Power i al Funky com a manifestació musical d’aquests moviments. És una música reivindicativa en moments de molta confusió i convulsió social a Nigèria.

 

Cronologia de l’Afrobeat

  • Lagos era una zona portuaria, I com a tal plena de tabernes I espais d’oci. A Lagos hi van conviure desde el sXV europeus i africans, gent que anava i venia d’Amèrica, i africans d’altres comunitats. Això propicià un espai de fusió, on la guitarra i l’acordeó varen adoptar melodies i ritmes africans i americans.
  • Els Missioners, mariners i soldats, varen portar els instruments occidentals a Nigèria.
  • En aquest context neix el Palm Wine. Normalment associat a Sierra Leona i Liberia, pero usat també a Nigeria (Wikipedia).
  • Anys anys 20, el Palm Wine es va transformant en Juju ( de joujou, que vol dir tonteria) Els principals interprets d’aquest Palm Wine que s’acabarà anomenant eren Baba Tunde,the King, Ojoge DanielTunde Nightingale o y Speedy Araba.
  • A comienzos de los años 30,discogràfiques britániques como His Master’s Voice van començar a enregistrar aquests músics.

Exemple de Baba Tunde (001)

  • Als anys 30 també va sorgir l’Apala com a mètode de cridar els musulmans (yorubes) a participar del Ramada. Durant els anys 60 es va fer molt popular amb músics com Haruna Ishola, Sefiu Ayan, Kasumu Adio, y Ayinla Omowura.

Exemple apala (002)

  • Als anys 40, la radio va arribar a l’Àfrica, i amb ella el Jazz, el Blues, el soul i el Rock, i molts elements seran incorporats a al Juju. Un exemple és IK Dairo. Lamúsica de Nigeria s’anirà
  • Poc a poc, el Highlife anirà trobant un públic més extens, sobretot a l’ètnia Igbo i l’apala donarà un dels seus artistes més grans com Haruna Ishola . La música tradicional, però, seguirà tenint molta importancia encara i prova d’això.
  • Els anys 60, van estar marcats per el Higlife i el Juju, i Fela ransome-Kuti va formar el seu primer grup, Kola Lobitos (finals dels 50), interrumput per una estada a Londres on va estudiar medicina i música al Trinity School. També estava a l’escena barrejant afro i funk Orlando Julius Ekemode  (toti que no ha estat gaire reconegut ( Wikipedia)

Kola Lobitos Primerenc:

  • Influencia del Jazz Amaechi’s blues 003
  • Influència Highlife/ Palm Wine Awo 004
  • Latin, bogaloo Aviara 005
  • Kola Lobitos va funcionar sense parar desde l’any 63 fins al 69, periode on va incorporar a Tony Allen a la Bateria i al cantant Geraldo Pino, i va grabar la famosa “Los Angeles Sessions
  • A la tornada d’una gira als EEUU, Fela canvia el nom de la banda per Africa 70. La influència de Markus Garvei en Politica o artistes com George Clinton i James Brown, el faran fer un gir en la seva música per instaurar l’Afrobeat. Al 1970 es publica My lady Frustration’ segons els musicolegs el primer tema d’Afro Beat

My Lady Frustration 006

  • Durant els anys següents es van publicar èxits tant importants com Expansive Shit, Zombie, I es va instaurar la República de Kalakuta,

Expensive shit 007

  • 1979 Fela Forma una nova banda, Egypt 80.
  • Toni Allen se separarà d’ell i formarà una nova Banda i graba Graba No Discrimination (80)
  • 80’s Femi kuty debuta amb Positive force
  • Al 1997, mor Fela Kuti, I el seu fill Senu Kuti que l’acompanyava desde el 1992 es farà càrrec de Egypt 80
  • Actualment funcionen altres bandes arreu del món:

Ayetoro

Funsho Ogundipe

Franck Biyong & Massak (un grupo conducido por el cantante y guitarista camerunés Franck Biyong) ;

Afrobeat Down

Akoya Afrobeat Ensemble

Antibalas

Chicago Afrobeat Project

Speak in Tones

Tribeca’s Walker Stage

Rameses Revolution

Femme Nameless